Kasviöljyt

Ihminen tarvitsee päivittäin riittävän määrän rasvoja (n. 30% kokonaisenergiansaannista) elimistön, ihon ja psyykkeen terveyden ylläpitämiseksi. Rasvojen pääsääntöisenä lähteenä tulisi olla kasvikunnan tuotteista saatavat rasvat ja puhtaat kasviöljyt. Kasviöljyt sisältävät lähes poikkeuksetta vain vähän tyydyttyneitä rasvoja ja runsaasti ihmiselle välttämättömiä tyydyttymättömiä rasvahappoja. Mutta mitä eroa kaikilla rasvahapoilla oikeastaan on?

Tyydyttynyt rasvahappo

  • kutsutaan "kovaksi rasvaksi", koska on huoneenlämmössä kiinteää
  • tulisi olla suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan alle 10% energiansaannista
  • nostaa veren kokonaiskolesterolia
  • kestää hyvin paistamista, vakaa
  • yleisimpinä lähteinä eläinkunnan tuotteet, liha ja maito

Kertatyydyttymätön rasvahappo

  • omega-9 / oleiinihappo
  • tulisi olla suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan 10-15% energiansaannista

Monityydyttymätön rasvahappo

  • tähän ryhmään kuuluvat omega-6 / linolihappo ja omega-3 / alfalinoleenihappo (ALA)
  • elimistö ei pysty muodostamaan em. itse, siksi niitä kutsutaan välttämättömiksi rasvahapoiksi
  • tulisi olla suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan 5-10% energiansaannista
  • ihanteellinen omega-6 ja -3 suhde on 4:1
  • omega-6 ja -3 kilpailevat elimistössä samoista entsyymeistä. Keskiverto suomalainen saa ruokavaliostaan kymmenkertaisen määrän omega-6 kuin -3 ja tämä häiritsee omega-3-rasvahappojen metaboliaa

Transrasvahappo

  • muodostuu kasviöljyjen teollisesta kovettamisesta vedyn avulla
  • näkyy ainesosaluettelossa osittain kovetettuna kasvirasvana
  • ei voi syntyä kuumentamalla öljyä pannulla
  • yleisimpinä lähteinä leipomotuotteet ja pikaruoka
  • nostaa "huonoa" LDL-kolesterolia ja laskee "hyvää" HDL-kolesterolia
  • tulisi olla ravitsemussuositusten mukaan alle 0,5% energiansaannista

Kaikkien kasviöljyjen rasvahappokoostumus on hieman erilainen, joten tärkeintä olisi pitää ruokavalion rasvojen käyttö monipuolisena. Vaihtele öljyjä eri käyttötarkoituksien mukaan ja kokeile rohkeasti uusia!

E-vitamiini

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka pitää yllä solukalvon rakennetta ja toimii antioksidanttina suojaten elimistöä vapailta radikaaleilta ja hapettumiselta. Sitä suositellaan saatavan 8-10 mg päivässä. Kasviöljyt ovat lähes poikkeuksetta loistavia E-vitamiinin lähteitä.

Öljysanastoa

Virgin / Neitsyt
Mekaanisesti puristettu öljy, jota ei ole kemiallisesti käsitelty tai raffinoitu. Säilyttää parhaiten öljyn maun, laadun ja ravintoaineet.

Extra virgin / Extra neitsyt
Harvinaisille huippulaatuisille oliiviöljyille varattu termi. Mekaanisesti puristettu öljy, joka sisältää enintään 0,8% vapaita rasvahappoja.

Kylmäpuristettu
Öljy on puristettu vain kerran, mekaanisesti ja alle 40 asteen lämpöisenä. Hellävaraisin ja luonnollisen öljynvalmistusmenetelmä. Saatu öljy on voimakkaamman makuinen ja nopeammin hapettuva kuin teollisesti käsitellyt öljyt.

Tavanomaiset öljyt vs luomuöljyt

Yleisin öljynvalmistusmenetelmä on uutto. Siinä siemenet lämmitetään ja öljy irrotetaan liuottimilla. Saatu öljy raffinoidaan eli jatkokäsitellään kemikaalein, jolloin suurin osa antioksidanteista ja vitamiineista tuhoutuu, ja säilyvyys paranee. Joskus käytetään myös kuumapuristusta.

Useimmat luomuöljyt on käsitelty vähemmän ja hellävaraisemmin käyttäen kylmäpuristusta. Puhdistetut luomuviljellyt siemenet/pähkinät viedään hitaasti puristimen läpi vain kerran, öljy suodatetaan kahdesti ja lopuksi pullotetaan, mitään lisäämättä tai poistamatta. Tämä säilyttää öljyn tärkeät ominaisuudet ja luonnollisen maun.


Öljyjen säilytys

Suurinta osaa öljyistä suositellaan säilytettävän suoralta valolta suojattuna huoneenlämmössä tai viileässä. Monet öljyt samenevat kylmässä, mutta kirkastuvat taas huoneenlämmössä. Tämä ei vaikuta tuotteen laatuun.
 

Esittelyssä erilaiset öljyt

Opi lisää kasviöljyjen monipuolisesta kirjosta, kunkin öljyn ravintoarvoista, terveysominaisuuksista ja käytöstä. HUOM Koska kyseessä on luonnonraaka-aine, alla ilmoitetut ravitsemusarvot saattavat vaihdella tuotteen valmistajasta ja erästä riippuen. Lähteenä käytetty mm. Bio Planeten ja Finelin tekemiä laboratorioanalyysejä.
 


Rypsiöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 6g
kertatyydyttymättömiä 60g
monityydyttymättömiä 30g
omega-6 20g
omega-3 10g
E-vitamiinia (alfatokoferoli) 19mg

Valmistettu rypsin siemenistä. Rypsiöljy on tasapainoisen rasvahappokoostumuksensa ansiosta erittäin hyvä ja terveellinen perusöljy. Parhaimmillaan sellaisenaan käytettynä, mutta kestää melko hyvin myös kuumentamista ja paistamista.

 


Oliiviöljy

Oliivipuun hedelmistä valmistettu öljy. Oliivit murskataan tahnaksi, ja tahnasta erotetaan öljy separaattorin (sentrifugin) avulla.

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 17g
kertatyydyttymättömiä 68g
monityydyttymättömiä 15g
omega-6 14g
omega-3 1g
E-vitamiinia (alfatokoferoli) 20mg

Suodatuksen jälkeen öljy pullotetaan. Oliiviöljyistä on olemassa useita eri laatuluokituksia ja makuja, lähes mauttomasta voimakkaan täyteläiseen.

Oliiviöljyssä on runsaasti omega-6-rasvoja ja polyfenoleja (antioksidantteja). Sitä voi käyttää myös esimerkiksi hierontaöljynä ja ihon kosteuttajana.
 


Hamppuöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 10g
kertatyydyttymättömiä 15g
monityydyttymättömiä 75g
omega-6 52g
omega-3 20g
GLA 3g
E-vitamiinia (alfatokoferoli) 1mg

Kuorellisista hampunsiemenistä (ruokalajike) kylmäpuristettu erikoislaatuinen öljy, joka sisältää omega-3-, 6- ja 9- rasvahappojen lisäksi erittäin harvinaista ja terveydelle arvokasta gammalinoleenihappoa (GLA).

Ei sovellu paistamiseen. Kokeile esim. levitteissä!
 
 


Auringonkukkaöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 10g
kertatyydyttymättömiä 25g
monityydyttymättömiä 65g
omega-6 65g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 75mg

Yhdessä auringonkukassa on keskimäärin 2 000 siementä. Mustat, ravintorikkaat siemenet kerätään, puhdistetaan ja kuoritaan osittain. Tämä toimenpide tekee kylmä- puristettavasta öljystä miedomman ja vähemmän kitkerän makuisen.

Auringonkukkaöljy sisältää kaikista ruokaöljyistä eniten antioksidanttina toimivaa E-vitamiinia. Sitä voi kuumentaa varovasti, mutta sitä suositellaan käytettävän sellaisenaan esim. salaattien tai lämpimien ruokien päällä.
 


Seesamöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 16g
kertatyydyttymättömiä 43g
monityydyttymättömiä 40g
omega-6 40g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 12mg

Seesaminsiemenistä puristetussa öljyssä on arvokkaiden rasvahappojen lisäksi erityistä yhdistettä, sesamiinia, joka toimii voimakkaana antioksidanttina. Se sisältää myös kasvisteroleja.

Seesamöljyn maku muistuttaa miedosti hasselpähkinää ja on omiaan erityisesti aasialaisissa ruuissa. Öljy olisi käytettävä mielellään kuumentamattomana, esim. lorauttamalla sitä nuudelien, riisin tai vihannesten sekaan juuri ennen tarjoilua.

Seesamöljyä käytetään myös intialaisessa ayurveda-lääketieteessä ja virkistävänä ja vahvistavana ihonhoitoöljynä.
 


Kurpitsansiemenöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 18g
kertatyydyttymättömiä 33g
monityydyttymättömiä 49g
omega-6 49g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 21mg

Kurpitsansiemenistä puristettu öljy on arvokas öljy, sillä yhden litran tuottamiseen tarvitaan 30-50 kurpitsaa eli 3 kg siemeniä. BioPlaneten öljyn valmistuksessa käytetyt kurpitsansiemenet paahdetaan hellävaraisesti ennen puristamista, tuoden paremmin esiin siemenien pähkinäisen ja hedelmäisen maun.

Kurpitsansiemenet sisältävät runsaasti lehtivihreää ja karoteenia, tuoden öljyyn kauniin tumman värin. Ne sisältävät myös runsaasti omega-6-rasvahappoja. 

Kurpitsansiemenöljy kitkeröityy korkeissa lämpötiloissa, joten sitä suositellaan käyttämään esim. kylmissä salaateissa ja ruuanlaiton aivan loppuvaiheessa. Loraus keittoihin, kastikkeisiin, keitettyjen vihannesten ja perunoiden päälle...
 


Pellavaöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 11g
kertatyydyttymättömiä 17g
monityydyttymättömiä 72g
omega-6 12g
omega-3 50g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 11mg

Pellava on monikäyttöinen kasvi, jonka siemenistä saatava öljy on rasvahappokoostumukseltaan harvinainen. Pellava- öljyssä on nimittäin moninkertaisesti enemmän omega-3- rasvahappoja kuin omega-6. Nauttimalla pellavaöljyä tasapainoitat rasvahapposaantiasi, sillä tavallisesti ihmiset saavat ruokavaliossaan suhteessa liikaa omega-6.

Tällä öljyllä on lyhyt säilyvyysaika, joten sitä tulisi säilyttää avaamisen jälkeen jääkaapissa ja käyttää melko nopeasti. Pellavaöljyä ei saa koskaan kuumentaa. Sitä käytetään useimmiten ravintolisän tavoin sellaisenaan.
 


Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 10g
kertatyydyttymättömiä 31g
monityydyttymättömiä 58g
omega-6 15g
omega-3 39g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 8mg

Camelinaöljy

Camelina eli kitupellava on kasvikunnan toinen harvinainen siemen, joka sisältää monin verroin enemmän omega-3- rasvahappoja kuin omega-6. Se on arvokas osa tasapainoista ruokavaliota, ja sitä käytetään usein sellaisenaan ravintolisän tavoin.
 


Soijaöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 15g
kertatyydyttymättömiä 23g
monityydyttymättömiä 62g
omega-6 54g
omega-3 8g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 24mg

Geenimuuntelemattomista luomusoijapavuista valmistetussa kylmäpuristetussa öljyssä on miellyttävän täyteläinen ja hieman "papuinen" maku. Se soveltuu upeasti pastaruokiin sekä peruna- ja papusalaatteihin.

Soijaöljyllä on kaikista öljyistä korkein lesitiinipitoisuus. Soijaöljyllä on myöskin sopiva omega-tasapaino.
 


Kookosöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 95g (josta lauriinihapoa 50g)
kertatyydyttymättömiä 4g
monityydyttymättömiä 1g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 1mg

30-metriseksi kasvava kookospalmu on etenkin paikallisille filippiiniläisille valtavan tärkeä resurssi, sillä palmusta pystytään hyödyntämään sen kaikki osat, juuresta latvaan. Kookosöljyn valmistuksessa kookoksen hedelmäliha raastetaan, kuivatetaan matalassa lämpötilassa (alle 27ºC) ja rasva puristetaan kylmäpuristusmenetelmällä. Kookosöljy on huoneenlämmössä kiinteä rasva, mutta nesteytyy jo miedossa lämmössä.

Kookosöljy sisältää runsaasti keskipitkiä rasvahappoja, sekä arvokasta lauriinihappoa (n. 45%). Tämä öljy soveltuu mainiosti paistamiseen, ja tuokin ruokiin ja leivonnaisiin lämpimän eksoottisia vivahteita.

Monikäyttöinen kookosöljy on myös erinomainen kosmeettinen öljy, joka sopii erityisesti herkkäihoiselle. Se kosteuttaa ja ravitsee kuivaa ihoa, ja tehoaa myös hyönteisenpuremiin ja auringon polttamaan ihoon. Kokeile trooppista öljyhoitoa vaurioituneille hiuksille!
 


Maapähkinäöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 21g
kertatyydyttymättömiä 42g
monityydyttymättömiä 37g
omega-6 37g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 27mg

Monet maapähkinäöljyt valmistetaan paahdetuista pähkinöistä ja ovat höyrykäsiteltyjä. Bio Planete valmistaa öljynsä vain parhaimmista ja tuoreimmista pähkinöistä, ilman paahtamista tai höyryä. Aromikkaan pähkinäinen öljy sopii korkean omega-6-pitoisuutensa ansiosta erityisesti wokkeihin ja paistamiseen. Kokeile paistaa kotitekoisia ranskanperunoita maapähkinäöljyssä, herkullista!

Bio Planeten maapähkinäöljy on sertifioitu Reilun kaupan luomutuote Kiinan Shandongin maakunnasta, jossa maapähkinöiden viljely edistää paikallisten perheiden taloudellista vakautta, oikeudenmukaisia työoloja ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
 


Saksanpähkinäöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 10g
kertatyydyttymättömiä 19g
monityydyttymättömiä 71g
omega-6 61g
omega-3 10g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 12mg

Tuoreeltaan paahdetuista saksanpähkinöistä saatava herkullinen öljy on arvostettujen gourmet-kokkien suosiossa sen monikäyttöisyyden ja ainutlaatuisen maun vuoksi. Se sointuu loistavasti kaikenlaisiin ruokiin, salaateista perunoihin ja jopa lettuihin. Saksanpähkinäöljy tuo sitä jotain yksinkertaisimpiinkin annoksiin. Se sisältää runsaasti tärkeitä E-, A- ja D-vitamiineja sekä lesitiiniä.

Tällä öljyllä on lyhyt säilyvyysaika, joten se tulisi käyttää muutaman viikon kuluessa avaamisesta.
 


Manteliöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 9g
kertatyydyttymättömiä 63g
monityydyttymättömiä 28g
omega-6 28g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 38mg

Puristettu mantelin siemenistä. Kevyesti paahdettu öljy, jolla on ihanan paahteinen pähkinän tuoksu ja maku. Kokeile lorauttaa leivonnaisiin, jälkiruokiin ja marinadeihin tuomaan herkullista mantelin makua.

Paahtamaton manteliöljy on oiva ihonhoitoöljy. Se rauhoittaa ja ravitsee ihoa tärkeillä rasvoilla ja antioksidantilla. Hyvä kuivalle iholle, palohaavoille ja ärtyvälle iholle.
 


Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 7g
kertatyydyttymättömiä 82g
monityydyttymättömiä 10g
omega-6 10g
omega-3 0g
E-vitamiini (alfatokoferoli): 38mg

Hasselpähkinäöljy

Kevyesti paahdetuista hasselpähkinöistä puristettu öljy on aromaattinen ja herkullisesti tuoksuva öljy. Se on omiaan höyrytettyjen vihannesten, lettujen ja hedelmien kera. Kokeile myös leivonnassa korvata osan rasvasta tällä öljyllä.
 


Arganöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 18g
kertatyydyttymättömiä 46g
monityydyttymättömiä 36g
omega-6 36g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 15mg

Arganpuu lukeutuu maailman vanhimpiin ja myöskin harvinaisimpiin puihin. Sen hedelmän liha on ihmisille syömäkelvoton, mutta sen sisällä olevasta kiven sydämestä puristettu öljy on varsin herkullista. Berberien perinteitä kunnioittaen argania paahdetaan ennen öljyksi puristamista. Yhden arganiaöljylitran puristamiseen tarvitaan 35 kg hedelmiä.

Bio Planeten arganiaöljy tuodaan Marokosta, jossa arganian luomuviljely takaa paikallisille oikeudenmukaisen elannon, lisää metsänviljelyä ja suojelee uhanalaisia lajeja.
 


Kaakaovoi

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 59g
kertatyydyttymättömiä 33g
monityydyttymättömiä 3g
omega-6 3g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 4mg

Kaakaovoi on vaaleaa, huoneenlämmössä kiinteää rasvaa, jota saadaan kaakaopapujen siemenistä. Sillä on mieto kaakaon maku ja tuoksu. Käytetään kotitekoisen suklaan valmistukseen ja myös leivontaan. Erittäin suosittu ihonhoitorasva, käytetään kosteuttamaan, suojaamaan, hoitamaan ihottumia ja ehkäisemään raskausarpia.
 


Avokadoöljy

Rasvahappokoostumus per 100g:
tyydyttyneitä 20g
kertatyydyttymättömiä 71g
monityydyttymättömiä 9g
omega-6 9g
omega-3 0g
E-vitamiinia (alfatokoferoli): 14mg

Saadaan avokadon hedelmälihasta, ei siemenestä tai kivestä. Kyseessä on vitamiinirikas öljy, joka on täynnä uudistavaa lehtivihreää.

Avokadoöljy soveltuu ruuanlaittoon ja paistamiseen. Se tuo raikasta, täyteläistä ja miedon makeaa avokadon makua ruokiin, erityisesti salaatteihin. Avokadoöljy sopii myös ihonhoitoon. Se siloittaa ihoa ja aktivoi sen toimintoja. Käytetään usein silmänympärysihon hoitoon. Sopii erityisesti kuivalle, ikääntyvälle ja couperosa-iholle.

Bio Planeten avokadoöljy on Ecocert Fair Trade -sertifioitua eli Reilua kauppaa, alkuperämaana Kenia.
 


Ihonhoitoöljyt

Luonnonkosmetiikkatuotteissa käytetään monesti edellä mainittuja ruokaöljyjä, mutta on myös muitakin öljyjä, jotka soveltuvat vain ihonhoitotuotteiden valmistukseen. Näitä öljyjä voit käyttää sellaisenaan iholle levitettynä tai sekoittaa voiteisiin tuomaan täyteläisyyttä.

Jojobaöljy
Jo Pohjois-Amerikan intiaanit käyttivät jojobasiemenen öljyä lääkkeeksi ja ihon ja hiusten hoitoon. Kemiallisen koostumuksen mukaan jojobaöljy on oikeastaan nestemäinen vaha, eikä se sovi ruokakäyttöön.

Rasvahappokoostumukseltaan jojobaöljy on lähes pelkkää omega-9. Se imeytyy hyvin, jopa dermikseen (orvaskeden alle) asti, normalisoi ihon toimintoja ja sitoo tehokkaasti kosteutta ihoon. Tämä öljy sopii erityisesti akneiholle, psoriasiksen ja ihoärsytysten hoitoon ja arpien parantamiseen. Säilyy hyvin eikä hapetu helposti.

Sheavoi
Sheavoi, karitevoi, on kellertävän vaalea kiinteä rasva, jota saadaan afrikkalaisen sheapuun pähkinästä. Afrikassa sitä on käytetty ihonhoidon lisäksi myös ruuanlaittoon, kynttilöihin, soittimiin ja lääkkeisiin. Sheavoi sulaa nopeasti ihon lämmössä ja levittyy hyvin. Se hoitaa kuivaa ihoa, tulehduksia ja ihottumaa. Kokeile käyttää huulirasvana!
 


 www.bioplanete.com