Kasvisruoka

Hyväksi terveydelle 

  • Ravinteikasta: täynnä kuituja, vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja, hyviä rasvoja...
  • Pienellä vaivalla ravitsevaa, proteiinipitoista ja urheilijoillekin sopivaa ruokaa
  • Nopeaa valmistaa – usein riittää, kun ehtii kuoria ja haukata

Oikeudenmukaisempaa

  • Eettisesti kestävämpää: lihantuotanto virikkeettömine, ahtaine tiloineen aiheuttaa eläimille jatkuvaa stressiä, turhautumista, psyykkisiä oireita ja fyysisiä vammoja.
  • Tehoeläintuotannon luonnottomat olot tehtailevat superbakteereja uhaksi sekä eläimille että ihmisille.
  • Eläintuotannon vakavat ympäristövaikutukset kaatuvat heikompiosaisten niskaan, kasvisruuan tuotannosta löytyvät sekä ekologisesti että sosiaalisesti kestävän tulevaisuuden mahdollisuudet

Säästää luontoa

  • Syömistä alempaa ravintoketjuista. Eliöiden energiansaannin pohjana ovat yhteyttävät kasvit. Eläinten hyötysuhde on vain noin 10%, eli 90% energiasta karkaa taivaan tuuliin aina, kun siirrytään ylöspäin ravintoketjuissa (kasveista kasvinsyöjiin ja niistä petoihin). Ensimmäiseltä, eli kasvien tasolta syömällä energian hävikki minimoidaan ja säästetään valtava määrä energiaa, peltopinta-alaa sekä kasteluvettä!
  • Kasvisruuan tuotannosta aiheutuu vain murto-osa lihantuotannon kasvihuonekaasupäästöistä. Eläintuotannon päästöt ovat jopa 18% ihmisistä johtuvista päästöistä. Luomumenetelmin viljelyssä voidaan myös lisätä maaperän hiilipitoisuutta.
  • Ulkomailta rahdatut palkokasvit ovat selvästi (myös suomalaista) lihaa ekologisempaa valkuaista: kuljetuksen aiheuttamat päästöt tai energiankulutus ovat pieniä suhteessa itse tuotteen valmistamiseen ja edellä mainittuun lihantuotannon tuhlailevuuteen.
  • Kasvissyönti on hellempää metsille: esimerkiksi Amazonin sademetsien tuhon suurimmaksi syyksi arvioidaan karjatalous
  • Kasvisaineksen tuotanto ei rehevöitä vesiä niin paljon kuin lihantuotanto
  • Kasvisruoka tarjoaa kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksia: ruokapuut, luomu, kaupunkiviljely, permakulttuuri...

Eri ruokavalioiden aiheuttamien kasvihuonepäästöjen vertailu, per henkilö per vuosi, esitetty ajettuina autokilometreinä:


Soija on tärkein tai ainoa proteiininlähde vain niille kasvissyöjille, jotka siten valitsevat – moni on vegaani kokonaan ilman soijaa. Proteiininlähteitä ovat kaikki palkokasvit, siemenet, kuten hamppu, auringonkukka ja seesami, täysjyväviljat, seitan, tahini, kaikki pähkinät, edellä mainituista jalostetut valmisteet... Suurtarpeeseen on olemassa herne- ja hamppuproteiini-isolaatteja.

Tietoa löytyy

kasvissyönnistä, ravitsemuksesta, tuotannosta, tuotteista:
www.vegaaniliitto.fi
www.valitsevege.fi
www.vegaanituotteet.net
www.tehotuotanto.net
www.vegansociety.com
www.veganoutreach.com
www.vegsoc.org
www.veganbodybuilding.org
www.vegsource.com

eläinten oikeuksista syvemmin:
www.fauna.fi
www.oikeuttaelaimille.net
www.animalia.fi

kokkausta:
www.kasviskasari.net
www.vegaanikahvila.blogspot.com
www.chocochili.net