Mantelit

Mantelit

Manteleita ei turhaan hehkuteta. Sen lisäksi, että ne ovat herkullisia ja sopivat gluteenittomaan leivontaan ja raakaruokailuun, ovat ne myös todellisia ravintopommeja, jotka sopivat mitä tahansa ruokavaliota tukemaan.


Vaikka elämmekin rasvakammoisessa yhteiskunnassa, jossa yksi jos toinenkin saattaa säikähtää manteleiden energiapitoisuutta on niiden rasva kuitenkin erinomaista. Sellaista, joka tutkimusten mukaan jopa tukee painonpudotusta. Mantelit sisältävät runsaasti tyydyttymättömiä rasvoja, kuitua, kivennäisaineita kuten magnesiumia ja kuparia sekä ravinteita. Mantelit ovat siis ravinnetiheä ruoka-aine – esimerkiksi 100 gramman annos manteleita sisältää 276 mg (34,5 %*) kalsiumia, 740 mg (23,8 %*) kaliumia, 278 mg (99,2 %*) magnesiumia, 490 mg (81,7 %*) fosforia ja 48 mcg (12 %*) folaattia. Huomaa myös, että 100 grammassa manteleita on jopa 24,1 % proteiinia! Mantelin proteiinit ovat helposti sulavia ja elimistön käytettävissä ja sisältää huomattavan määrän arginiinia**. (Kamil, Chen 2012.) Päihittää siis maitorahkan mennen tullen!

Vaikka mantelit sisältävätkin paljon rasvaa, on hyvä huomata että niiden rasvahappokoostumus on suurelta osin tyydyttämättömiä rasvoja (13 g tyydyttymättömiä rasvoja ja vain 1 g tyydyttynyttä rasvaa) monotyydyttymättömien rasvahappojen ollessa 67 %. (Kamil, Chen 2012.) Manteleiden suotuisan rasvakoostumuksen ja runsaskuituisuuden onkin todettu alentavan kolesterolia (Liu et al. 2013).

Mantelit tekevät myös hyvää suolistolle! Mantelin kuoressa on ravintokuitua noin 50 % ja itse mantelissa noin 12 % (Liu et al. 2013). Manteleissa ja mantelin kuorissa on myös suuri määrä flavonoideja ja polyfenoleja, joiden positiivinen vaikutus suoliston hyvinvointiin perustuu muun muassa niiden prebioottisiin vaikutuksiin. Liu et al. 2014 tekemässä tutkimuksessa tulokset osoittivat, että mantelin kuorissa ja manteleissa itsessään on bifidobakteeria ja laktobasillia stimuloivia vaikutuksia. Tutkimuksessa havaittiinkin, että mantelin kuorien ja manteleiden syönti saattaa hyödyntää ja edesauttaa suoliston mikrobiomia ja muuttaa suoliston bakteerien toimintaa niin, että ne tukevat terveyttä edistäviä tekijöitä ja estävät terveydelle haitallisia tekijöitä. (Liu et al. 2013.)

*Päivittäisestä saantisuosituksesta

**Arginiinin puute on yhdistetty lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin.

Lähteet:

Fineli - Manteli. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379. [26.7.2015]

Kamil, Alison & Chen, C.-Y. Oliver 2012. Health Benefits of Almonds beyond Cholesterol Reduction. Journal of Agriculture and food Chemistry, 60, 6694-6702. DOI 10.1021/jf2044795.

Liu, Z., Lin, X., Huang, G., Zhang, W., Rao, P. & Ni, L. 2013. Prebiotic effects of almonds and almond skins on intestinal microbiota in healthy adult humans. Anaerobe, 26, 1075-9964.