Pähkinät ja kuivatut hedelmät

Kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat energiataloudellisesti tehokasta ruokaa: jo pienestä määrästä saa energian lisäksi myös paljon elimistölle tärkeitä ravintoaineita. Alkutuotteina kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat ekologinen vaihtoehto teollisesti valmistetuille elintarvikkeille. Niitä yleensä tuottavat monivuotiset kasvit, puut tai pensaat, mikä pienentää entisestään niiden tuotannon ympäristövaikutuksia. Nämä happea tuottavat ja hiilidioksidia sitovat luonnon omat "tuotantolaitokset" mm. estävät eroosiota, tuottavat satoa pitkään, ja yleensä palvelevat ihmisiä myös kaatamisen jälkeen arvokkaiden rakentamisen ja käsityön raaka-aineiden tai energian lähteen muodossa.

Kuten monet muutkin alkutuotteet (joista suurin osa päättyy länsimaissa elintarviketeollisuuden raaka-aineiksi), hedelmät ja pähkinät tulevat pöytiimme yleensä kehitysmaista, joissa väestö vielä elää miltei yksinomaan maataloudesta. Ravinnon lisäksi nämä tuotteet antavat mahdollisuuden vaikuttaa meille ruokaa tuottavien ihmisten ja maan hyvinvointiin. Valitsemalla luonnonmukaisesti kasvatettua ruokaa sijoitamme puhtaiden tuotantomenetelmien kehittämiseen. Luomutuotteet ovat parempi valinta oman terveytemme kannalta, koska niissä ei ole myrkyllisten torjuntaaineiden jäämiä.

Kuivatut hedelmät ja marjat

Hedelmät ja marjat ovat helposti sulavaa ruokaa, joka on täynnä elimistölle tärkeitä A-, B-, C-, E-vitamiineja, karoteeneja, kuitua, entsyymejä ja kivennäisaineita, mm. rautaa, kalsiumia, kaliumia, magnesiumia ja magnaania. Niiden palamistulos elimistössä on yleensä emäksinen ja ne ovat varsinaisia antioksidanttipommeja. 

Kuivattaminen on erinomainen hedelmien säilymistapa. Kuivatuissa hedelmissä ja marjoissa ovat tallella lähes kaikki tuoretuotteiden ravintoaineet, jopa tiiviimmässä muodossa. Kuivahedelmät ovat terveellinen vaihtoehto makeanhimoon. Niiden nestepitoisuus on hyvin alhainen verrattuna tuoreisiin hedelmiin, mutta sokeripitoisuus korkeampi. Hedelmissä luonnollisessa muodossa oleva sokeri, fruktoosi, nostaa verensokeria hitaammin kuin valkoinen puhdistettu sokeri.

Kuivatut hedelmät eivät vaadi kylmäsäilytystä, vaan ne säilyvät huoneenlämmössä jopa vuosia. Luonnonmukaisesti tuotetuissa hedelmissä ei ole rikkioksidia, jota käytetään tavanomaisissa kuivatuissa hedelmissä säilyttämään niiden kirkas väri. Luomuhedelmien väri on tummempi, joka on seurausta luonnollisesta kuivumisprosessista. Koska hedelmiä ei puhdisteta ennen kuivaamista, luomu kannattaa valita myös sen torjunta-aineettomuuden takia. Kuivatut hedelmät kannattaa huuhdella ennen käyttöä. Niitä voi lisäksi liottaa vedessä n. puoli tuntia, jonka aikana ne imevät kosteuden takaisin ja niistä tulee entistä mehukkaampia. Hedelmiä voi syödä sellaisenaan, ja ne maistuvat myös leivonnaisissa, soseissa, mysleissä ja puuroissa. Lapset pitävät tästä luonnollisesta vaihtoehdosta teollisesti valmistetuille makeisille.

Pähkinät

Myös pähkinät ja pähkinöiden tavoin käytettävät siemenet (auringonkukan-, seesamin-, kurpitsansiemenet) ovat luonnollista ja ravintorikasta naposteltavaa. Ne ovat erinomainen proteiinin lähde ja niissä on mm. arginiinia, E-vitamiinia, foolihappoa, B-ryhmän vitamiineja, kalsiumia, rautaa, sinkkiä, fosforia, magnesiumia, kuparia, kaliumia, kasvisteroleja sekä paljon bioaktiivisia komponentteja.

Pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja eivätkä ne sisällä lainkaan kolesterolia, jota esiintyy vain eläinkunnan tuotteissa. Hyvät tyydyttymättömät rasvahapot on erittäin tärkeitä elimistölle. Pähkinöiden sisältämä E-vitamiini suojaa herkkiä rasvahappoja härskiintymiseltä.

Myös pähkinät on hyvä huuhdella ennen käyttöä. Niitä voi syödä sellaisenaan, mutta liottaminen ja aktivoiminen herättää pähkinät eloon, se parantaa niiden sulavuutta ja nostaa ravintoaineiden määrää.

© Ekolo